Tagged: Kory Teneycke

Free-market hypocrites for government coercion – feedback & update

As I said yesterday, I find the spectre of the hectoring free-marketeers at Sun News demanding government regulation to coerce consumers into buying their product hilarious. Contrarian reader Ritchie Simpson thinks I’m out to lunch:

I mean really, Parker, what a scurrilous attack on Sun News, complete with quotation marks in the title to suggest that someone, supposedly [Sun News VP Kory] Teneycke, actually said that. I’m forced, in Eastlink’s basic package, to pay for all 3 major American networks, all other Canadian news channels, including the Ontario centric, slightly pinkish, tax gobbling, bureaucracy-bound CBC in several guises, two CTV channels, an aboriginal channel, a Christian channel. Why shouldn’t Sun News get the same benefit?

Furthermore your comments dodge making any substantial argument and relies solely on an ad hominem attack that is factually incorrect and you know it.

If you have a case, make it; please don’t resort to childish name calling because you don’t agree with someone’s politics. Its anti-democratic and beneath you.

Ritchie’s right about the quotation marks. It was an unfriendly paraphrase of their demand, not a direct quote (although Sun News development head Luc Lavoie did use the word “choice” to describe the self-serving government coercion the right-wing channel is advocating).

Ritchie also has a point about choice of channel selection in cable services generally. Like most consumers, I would be delighted to see an a la carte system in which customers could buy the channels they want and no others. That’s the free market position.

It’s not the position Sun News is taking. The boys at Sun News detest government intervention to help the poor, the sick, the elderly, the endangered, the aboriginal. But government regulation to prop up a propaganda toy for multi-millionaires? They’re fine with that.

On the same topic, Lindsay Brown asks:

Why hasn’t SunNews taken things a step further and demanded that Canadians be forced to buy Sun newspapers as well? Both organizations share a single brain cell and it’s just good business practice to insist taxpayers support the half that’s losing money. (Why the losses? Because Canadians don’t like it).

Closer to home, if the CRTC caves on the Sun issue, it’ll be on the same day I cut our cable, for good.

Reader Bob LeDrew recalls the promises Sun VP Kory Teneycke made when the network was launched:

“We’re taking on the mainstream media,” Teneycke warned the assembled journalists. “We’re taking on smug, condescending, often irrelevant journalism. We’re taking on political correctness. We will not be a state broadcaster offering boring news by bureaucrats, for elites, and paid for by taxpayers.”

“No,” adds LeDrew, “not paid for by taxpayers. Paid for by the poor suckers who had the bad judgement to buy basic cable. The idea that a single penny of the money I’d pay to a cable-TV provider going to Sun News makes my resolve to lengthen the 18 years I’ve not paid for TV services indefinitely.”

So far, Sun’s dog-in-the-manger crusade seems to be gaining little traction with the commission.

[Update] Tabatha Southey captured the hilarity better than I in her Globe and Mail column.

Wafergate redux: the questions pile up – with updates

[UPDATES appended at end]

Contrarian reader SL shares our ink-stained correspondent‘s distaste for the Saint John Telegraph-Journal’s malodorous apology to Prime Minister Stephen Harper. She wonders why departing Harper Communications Director Kory Teneycke included the precise timing of his decision to resign so prominently in his resignation talking points. The second paragraph of the CBC story reads:

Teneycke said he told Harper just after Canada Day and before the G8 meeting in Italy earlier this month that he was going to step down.

CANADA/That would be, uh, just before the Prime Minister did or did not consume the sacramental Host at Romeo LeBlanc’s funeral. (The timing of Teneckye’s decision appeared in the sixth paragraph of the Toronto Star story.)

If the Irving-owned Telegraph-Journal’s groveling apology was brokered as part of a deal that included Irving-owned Halifax Shipyard’s efforts to woo federal shipbuilding contracts, maybe Teneycke, Harper’s third director of communications in 3-1/2 years, decided the backroom machinations could do permanent damage to his career. Or maybe not.

Another piece of speculation, promoted by CTV and the always impartial National Post, holds that the whole wafergate scandal was a Liberal set-up. As CTV’s Bob Fife put it (at 10:30 into the aforementioned video):

I’m told the Liberals passed the story on to young Jamie Irving, who is the publisher of the paper. He passed it on to the editor who put it into the paper without checking it out, and today the editor has been fired and Jamie’s father has suspended his son for 30 days, and I’m told the Prime Minister is pretty thrilled with that decision.

So T-J editor Shawna Richer is indeed out of a job, but somehow publisher Jamie Irving (that last name has a nice ring) escaped with a 30-day suspension—facts the paper neglected to include when making a clean breast of the matter. (An Irving spokesperson now acknowledges that the pair have been relieved of their duties, but still will not reveal their employment status.)

National Post columnist Seve Janke points the finger at former NB Liberal MP and current Ignatieff staffer Paul Zed based on, well, zero evidence (“I’m not saying Paul Zed had anything to do with this”), except that Zed “is related by marriage to the Irving family, having been married to Judith Irving, the granddaughter of K.C. Irving.”

The operative words there are “having been.” The couple is divorced, so perhaps Paul is no longer whispering sweet nothings into Judy’s ear, or Cousin Jamie’s for that matter. Nevertheless, Janke wants Ignatieff “to direct Paul Zed to uncover the identities of those did the deed and who had knowledge of it.”

Oh my, my, my. Does the Post actually pay for this crap?

For what it’s worth, Maclean’s Magazine’s Kady O’Malley reports that Doug Finlay, the Conservative Party’s National Director of Political Operations, is flogging the same line:

Can Michael Ignatieff assure Canadians that no Liberal staffer, executive or advisor contacted Jamie Irving or Shawna Richer regarding the Prime Minister’s acceptance of communion at Romeo LeBlanc’s funeral?

So O’Malley put the question to Ignatieff’s office. Response:

This is nonsense. We didn’t record the videotape–CPAC did. And as the saying goes, a picture is worth a thousand words. Canadians need only look at the video on You Tube to see what happened.

Meanwhile, LifeSiteNews.com, a Toronto-based Campaign Life website, suspects Liberal blogger-strategist (and Chretien acolyte) Warren Kinsella‘s hand at work, noting that Kinsella has apparently changed the time-stamp on his blog to make it appear that he posted a refernce to the original T-J story somewhat later in the morning (9:53 am) of July 8 than was actually the case (6:53 am), the implication being that Kinsella is trying to obscure the fact he had advance knowledge of the story. (Pretty bad when you have to turn away from our august papers of record to an anti-abortion website for actual reporting.)

No question, Kinsella has aggressively promoted the alleged scandal, drawing “the faint outlines of a link between the shipbuilding announcement and, hours later, mincing, shit-eating apology,” which he describes as “fundamentally false.”

Meanwhile, what the hell is this?

Radio Canada takedown

A copyright claim by Radio-Canada? CBC spokesperson Angus MacKinnon confims to Maclean’s:

Radio-Canada requested that the footage be removed from YouTube due to copyright infringement (something it does on a regular basis). It was deemed that no ‘fair dealing’ exception was applicable in this case… [O]ur policy on fair dealing with regard to YouTube-d material [is] judged on a case-by-case basis.

Excuse me? Since when is it part of a news-gathering organization’s role to block public access to primary research sources, especially when those sources were created with taxpayers’ money? Since Harper became PM, perhaps? How much faith can we now place in Radio-Canada’s coverage of the current copyright debate, where Crown copyright is a key issue? Suckholing to the government of the day has long been endemic within the CBC, but rarely has a Mother Corp flack acknowledged it so brazenly.

Happily, Canadians can still see video evidence of Harper’s nontransubstantiation here, here, and here. The videos show pretty conclusively that, whatever Harper may have done with the Saviour’s virtual Body, he didn’t consume It promptly.

Here’s a novel idea: Could someone in our nation’s Parliamentary Press Gallery separate their puckered lips from Harper’s posterior long enough to do some actual reporting? Or does endlessly opining on the terminal  inadequacy of any possible pretender to Harper’s throne keep you too busy for honest work?

UPDATE I:

Scarborough blogger Jeff Jedras parses the T-J apology in meticulous detail, pointing out additional oddities and inconsistencies.

The apology exonerates the reporters whose bylines appeared on the story on grounds that the inaccurate material was added in the editing process without their knowledge.  But the story, which appeared five days after the funeral, was all about the wafer issue.

This is a daily newspaper, so they’d covered the funeral story already. So clearly the original, untainted story the two reporters wrote was more than just “there was a state funeral a week ago.” That’s not a story. The story they wrote had to centre around Harper accepting communion, was that right or not, and when did he consume it? Then some things were inserted to beef that up that were apparently troublesome.

So which part of the story is true, and which fabricated? That’s the central problem with the Irvings’ highly selective account of the events: we can’t tell. As Jedras puts it:

[T]he Telegraph Journal’s apology doesn’t really change the original story, whether you think it’s a dumb or newsworthy story or not: Harper accepted communion when he shouldn’t have, and took his sweet time consuming it, when he should have consumed it right away. All they’re retracting is “senior priest wants answers” and “he pocketed it.”

There’s more. It’s worth reading.


UPDATE II

Blogger Stephen Taylor, who bills himself as a scientist and political analyst, and who organized rallies to protest last December’s aborted coalition government, also weighs in. Taylor notes the massive character of the edits that would have been required to sustain the apology’s odd claim that, although the central facts of the story were wrong, the  reporters who wrote it bore no responsibility for the erroneous material. Then he adds an intriguing twist:

I’ve learned from a source close to one of the journalists that at least one of them may have gone so far as to seek advice and consider a lawsuit against the newspaper if the paper did not retract the story and absolve (no pun intended) the journalists of fabricating a significant portion the article.

That would be consistent with the highly unusual lengths the apology went to in exonerating the reporters.

Curiouser and curiouser. Too bad that journalism is the only public institution journals and journalists deem off limits.

FEEDBACK I

Contrarian reader Justin Ling wonders:

One wonders why ‘investigating’ this non-issue (a) counts as journalism or (b) matters to anyone but the media. If he pocketed it, he did so because he did not want to offend Catholics by refusing the wafer. Shouldn’t we be focusing on the other host of issues out there surrounding Mr. Harper?

Well, of course the original story wasn’t important. It was amusing and ironic, and treated as such by the media. But then the Prime Minister blew a gasket, and the CBC invoked copyright to bar public access to the video evidence, and the Telegraph-Journal issued this astonishing and hard-to-credit apology (just as its owners queued up for lucrative shipbuilding contracts), and the PM’s director of communications resigned a year into the job. And finally, there’s the Ottawa press corps’s disinclination to look into the inconsistencies.

FEEDBACK II

Contrarian reader WT observes:

Whatever else there is to be said about the TJ wafergate apology, it must rank as one of the great pooh-eaters of all time.

FEEDBACK III

Mervin Hollingsworth of Saskatoon thinks we’re off our trolley:

Do you know how silly your report reads? Who cares what Harper did with the Host. It is between him and his God. Try to move on to something that all Canadians care about. This is pure speculation and garbage and a waste of everybody’s time. It truly must be a slow summer.

To be clear, which I thought I had been, I don’t give a flying fig what SH did with the Host. I care about the fallout, which reeks of dishonesty.